Thorn naar Heppeneert (etappe 1 Camino (Limburgica))

Heb je onze intro gemist? klik even hier

Vandaag 26 januari ’20 zijn we gestart met een pelgrimstocht richting Santiago de Compostella.
Zoals gewoonlijk ga ik Mieke en Jerry ophalen te Hasselt, ook de fiets van Mieke werd in de camionette geladen.
Eerst reden we richting Heppeneert om de fiets daar af te zetten, van hieruit reden we met de wagen verder naar Thorn het witte dorpje,  om de wandeling te starten.
We reden het dorpje binnen tot aan de Sint-Michaëlkerk, er was eigenlijk geen overzicht waar je de wagen kwijt kon. Iedereen had zich voor de kerk geparkeerd, tussen twee auto’s heb ik mij dan ook maar geparkeerd.

Rugzak aan, honden aangelijnd en we zette onze eerste stappen van de camino en zagen snel het eerste blauw-gele logo van de Compostela-wegen.
Na een korte babbel met een dame die ook ooit de camino gedaan had, trokken we verder aan de buitenkant van de witte richting Belgische grens.

Na de Itterbeek over te steken zie je Sint-Jacobuskapel en iets verder een kruisje.

We naderen de statige grenspaal Nederland-België

Vrij vlug volgt het meest noordoostelijk gelegen dorp van Vlaanderen: Kessenich. Even voorbij de Sint-Martinuskerk, naast de historische Motte vanKessenich (restant van een burcht), ontvouwt zich een prachtig zicht op de Maasvlakte.

Het pelgrimspad gaat ook langsheen landelijk en open gebied en lopen een heel stuk langs de witbeek.

Hier konden we verschillende zilverreigers en buizerds bewonderen tijdens een startende vlucht.

Langs dit drassig stuk is men een handje aan het toesteken  en zijn hier wel honderden jonge boompjes gestekt.
Op sommige plekken krijg je een mooi zicht op de grindplassen (de Vissenakker- en de Kessenichplas).

We wandelen langs een grote jachthaven met een  herberg De Spaanjerd. Met onze honden besloten we te picknicken aan de dijk van de maas, recht over de Spaanjerd op een houten bank.

De aanwezige zon maakte de temperatuur bijzonder aangenaam, hier heb je een mooi plekje met een prachtig  uitzicht over de Maas.

Over het  jaagpad langs de Maas wandelden we verder richting Aldeneik. We doorkruisten een bungalowpark echt wel om U tegen te zeggen, enkele hadden een verdiep met een mooi uitzicht over de maas.
De romaanse St-Annakerk herinnert aan het middeleeuwse vrouwenklooster dat hier floreerde.

Wij lopen langs de Willibrorduskapel en -waterput verder tot aan de Maasbrug in het nabije Maaseik.

We gaan rechts naar boven en aan het druk kruispunt dat we over moesten zagen we weer een blauw-geel logo, eentje voor de wandelende pelgrim en eentje voor die met de fiets de camino doen.

Na twee schilderijen aan een geven komen we het monument van de bokkenrijder tegen.

Voor we aan de grote markt van Maaseik kwamen wandelden we nog langs de Sint-Catharinakerk.

Het centrum met de fraaie gevels en in het midden van het plein zie je het stambeeld van de schilderbroers Jan en Hubert van Eyck, ook oude stadspompen.

Met de honden verlaten we vrij snel het stadscentrum via deVlooienkoning om zo langs uitgestrekte weilanden en akkers dat een landelijke rust uitstraalt te wandelen naar het kleine Maasdorpje Heppeneert.
We naderden de Sint-Gertrudiskerk met parochiehuis en Mariapark.

Aan de pastorie hadden we de fiets gezet en voor dat ik terug naar mijn wagen fietste stapte ik nog eerst de bedevaartwinkel binnen om onze eerste stempel te halen.

Met fiets terug naar startpunt waar de wagen staat.

Zolang we de pelgrimstocht in België doen, gaan we telkens thuis overnachten. Ook gaan deze wandelingen voorlopig 1x tot 2x per week plaats vinden. Het is niet mogelijk om maanden te gaan stappen wegens andere verplichtingen zoals bv werken voor een werkgever.

Steeds krijgen wij de vraag hoe we in de toekomst gaan overnachten met de honden?
Het is idd niet toegestaan om met honden te overnachten in albergues, herbergen, ….
Voor elk obstakel/probleem is een oplossing. We hebben ervaring met bivakkeren, zijn deze plekken niet te vinden dan zijn de volgende opties campings, boerderijen,…..  “Wie zoekt, die vind”.

Het traject dat we bewandeld hebben vind je hier.
Ben je benieuwd naar de volledige fotoreportage klik hier.

Ga ook eens een kijkje nemen bij Miekes blog.