De voorjaarsbloeiers te Gors



 


De eerste zonnestralen van de lente bereiken gezwind het land, fauna en flora kunnen ontwaken van de winterslaap.

Wandelen tussen struiken, bomen, grassen, beekjes, poelen en genietend van voorjaars bloemenpracht.


Proeven, voelen, ruiken, horen en zien, al mijn zintuigen staan op scherp.

Mijn neus verwent door de geuren van de bloesems, geluiden klinkt als muziek in mijn oren met leuke dieren geluiden (voornamelijk gezang van vogels).

Mijn ogen speuren als sensors langsheen het landschap om dieren te spotten en ja hoor, vandaag verschillende dieren mogen waarnemen.

Eekhoorns die op dreef willen geraken na het verlaten van hun donker winterhol.

Bij het naderen van een veldje verschijnt plots een ree, er volgen meerdere. Dappere springers als sierlijke hinden vluchtten snel en gewichtloos het struikgewas in.

Met deze natuurkameraden en hun vrolijke gedrag kan je energie opladen.

Mijn hart gelukkig en zo content met ravottende en stoeiende dieren en planten met heerlijke aroma’s als hoofdrol.

Wanneer de bosanemoon, narcis en sleutelbloem zo mooi bloeien, staat de lente op de loer en als deze daslook de bosbodems langzaam lichtgroen kleurt, weet ik dat de winter zijn greep verliest.

Deze korte wandeling heb ik gedaan na een tip die ik enkele dagen geleden gekregen had om daslook te vinden, dit is ook de rede waarom Zoë (mijn hond) vandaag eens niet mee mocht. Als ik de blaadjes pluk van de daslook zou Zoë door het gewas kunnen stappen en dit wilde ik vermijden.

Mijn wens is vervuld bij het vinden van dit magisch plantje.

Wil je nog genieten van deze wandeling kan je naar mijn album gaan en/of het traject bekijken.


Met verse blaadjes daslook en stengels bieslook, knoflook en ui heb ik een gambaschotel gemaakt en kan zeggen “het smaakte heerlijk”.


De overschot verse blaadjes werden in de heteluchtoven gedroogd als specerij.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Het verborgen moois van Hornebos

Voorbereiding ST-Truiden naar Oostende

Dag 14: Pittem - Aartrijke