Voorbereiding ST-Truiden naar Oostende


Eind 2017 kwam ik op het lumineus idee om eindelijk nog een droom waar te maken 
Van zodra de feestdagen voorbij waren, begon ik aan het uittekenen van een route. Het eerste kruisje werd gezet ten westen van Sint-Truiden en dit is het landbouwdorp Duras en het laatste kruisje te Raversijde, dit is een gehucht ten westen van Oostende.
Nu weten we al, dat we van Limburg naar West-Vlaanderen gaan, in een ruwe schets en bijna rechte lijn zou dit zo’n 180 km zijn.



Uiteraard is dit niet in één enkele trip af te leggen met de pony’s en moesten er meerdere kruisjes op de kaart komen.
De plaatsen waar we zouden overnachten moesten dan ook nog erbij komen.
Grotendeels had ik  mijn vriendenkring hierover aangesproken, zij zagen het allemaal zitten om mij, de pony’s en de hond bij hen te laten overnachten. Ook dit was niet zo evident, want ze wonen over heel België en net te ver uit elkaar, met deze moest de route uitwijken richting Antwerpen.
Tevens had ik een oproep geplaatst op facebook in de groep van recreamen, daar kwam veel respons op en zo kon ik dan ook verder werken aan het uitstippelen van de avonturentocht.



Na de volledige tocht uitgestippeld te hebben, werd deze dan weer verdeeld in dag trajecten. Deze werden dan geplastificeerd en gebundeld.
Uren, dagen, maanden gingen voorbij bij het bewerken van de weg,
​ tussendoor maakte ik ook de wagen klaar en werden de pony's getraind.
Omdat ik het traject zo nostalgisch mogelijk wilde afleggen "her beleef", werd het authentieke rijtuig naar werkplaats gereden.


Het is een mini rijtuig, geschikt voor Shetlanders.

Van de kaasbrik maakte ik een tentwagen (huifwagen), 
dit om het materiaal te beschermen tegen de weersomstandigheden.
De bokzit moest ook verhoogd worden, zeker om er zo een lange afstand mee af te leggen,
om toch comfortabel te zitten.
De disselboom werd ook aangepast, want de voorziene boom was te kort. 
Deze heb ik laten aanpassen door Stalhouderij Geyskens.
De huif werd gemaakt uit een oude canvaszeil van een grote huifwagen, 
wat ik er van nodig had werd ook volledig gerecupereerd.
De constructie voor de huif werd uit licht bouwmateriaal gemaakt.
Omdat één van de pony's nogal fel reageerde bij het gebruik van de rem, werd er van een oude kruiwagen band stukken rubber uitgesneden om op de remblokken te bevestigen.​

De aanpassingen van de wagen kan je zien als je op de foto klikt.



Van zodra de wagen klaar was, werden er geregeld testritten mee gedaan, 
zo konden de pony's aan het rijtuig wennen.
Een week voor dat de werkelijke tocht van start ging, 
werd er nog getraind met de volledige bagage.
Tijdens de testritten was er steeds een groom bij en bij trainingen was het zonder.
Ja ook ik moest trainen om zonder groom te werken, 
aangezien ik de volledige tocht op mijn eentje doe.
De week voor de start duikt er een probleem op!
Door de aanhoudende hitte en droogte, kwamen de ijzeren hoepels van de houten wielen.
Alle dagen met natte lakens liet ik het hout weer zwellen.
​Eens dat dit voldoende was, werden er voor de veiligheid nog 
bouten bij gezet door mijn jongste zoon.

klik op foto

Ook de hoeven moesten nog verzorgd worden.
Klik op foto

Het tuig werd ook nog grondig onder handen genomen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Het verborgen moois van Hornebos

Dag 14: Pittem - Aartrijke