Groot-Brogel (12 mei'21)

 

Een heel verschil voor vertrek met Zoë, bij de voorgaande keren had ze niet echt zin om te gaan wandelen en vandaag bij het zien van haar lijn kreeg ze het vliegend zot, ze sprong zo hoog dat ze mij bijna omver duwde. Zoë sprong ook heel gretig in de auto Bench en bij aankomst op locatie van de wandeling zocht ze achter Daphne en Marty. Deze twee Shelties waar ze meestal samen mee op stap gaat, zijn al hele tijd niet meer van de partij. 

Vandaag ben ik gestart met als doel om terug wat voorjaarsbloeiers te bewonderen zoals de wandeling te Gors-Opleeuw. Nu was de locatie een dorp in het arrondissement Maaseik van de provincie Belgisch-Limburg, samen met het dorp Erpekom vormt het een deelgemeente van de stad Peer.

Langzaamaan ontwaakt de natuur nu echt, want bij mijn vorige wandeling te Hasenell – Hill leek alles zo doods te zijn.

Als eerste ontmoete ik de Stinkende Gouwe of ook wel eens wrattenkruid genoemd, wat later op de dag kwam ik wel heel der bossen van dit plantje tegen. Deze plant is herkenbaar aan de gele bloempjes en als je een stengeltje om knakt, dan krijg je een geel sap. Deze sap depte ik vroeger op de wratten bij paarden, kan natuurlijk ook bij de mens gebruikt worden.

Langs de zandweg passeerde er een amazone die de passage uitvoerde, het paard voerde de oefening mooi uit.

Verderop komen we aan een geasfalteerde baantje waar ik rechts afsloeg, zie ik daar de oranjetipvlinder die de look-zonder-look besteeg. Deze plant is herkenbaar aan de witte bloemen, het blad en de geur. Na het wrijven van een blad komt er een geur vrij die volgens sommigen op uien lijkt, maar door de meeste mensen als knoflook wordt aangeduid. De plant dankt hieraan ook zijn naam, het ruikt naar look maar is botanisch niet verwant aan look. Look-zonder-look werd vroeger aangewend als middel om zweren te laten rijpen, ingewandswormen te lijf te gaan en als bloedzuiverend middel. Een tijdje terug was ik blij met het vinden van de daslook en vandaag zo gelukkig met look-zonder-look.

Wandelen in de voetsporen van Pieter Bruegel Grote-Brogel

Achter het ooievaarsnest (geboortehuis van Pieter Bruegel), hier wandel je in de voetsporen van Pieter B. langs de Abeekvallei. Alles is hier zo fris groen, waar mijn oog winterpostelein ontdekte. Langs struweelranden en op enigszins beschaduwde vochtige grond vond ik zevenblad. Nog niet halverwege de wandeling en het is nu al zo vruchtbaar met deze vondsten.

Verderop richting de Abeek zijn de aspergestekers volop bezig om de mens voor voedsel te voorzien.

Via klappoortje kom ik in een beschermd natuurgebied, Pasen is echt net voorbij, de narcissen nog niet uitgebloeid, zie ik hier de pinksterbloem.

“Er zijn bloemen die men kan eten, sommige mensen zullen dit wel weten.

Zoals klaprozen, madeliefjes, viooltjes, margrieten, tulpen en Oostindische kers

zo uit de natuur, lekker vers.

Eetbare bloemen zitten vol met vitamine C en D, al plukkend neem ik regelmatig eetbare bloemen uit het wild met mij mee.

Pinksterbloemen smaken pittig en lekker zoet, het eten ervan vind ik lekker en doet me goed.”


Het is hier echt een prachtige beekvallei (ik heb een zwak voor beekvalleien en moerassen) en er waren hier en daar ook wel mooie stukken bos. Ook de afwisseling tussen verschillende soorten landschap is een pluspunt van deze route.

Kom ik aan een poel waar een picknickbank staat, toch plof ik neer op mijn gat midden in het gras mijn vieze broek mag straks in de was. 

Van aan de waterkant kon ik de kikkervisje en de schaatsenrijder bewonderen.

Overal zie ik bloemen, viooltjes, judaspenning, margrieten, kruipende zenegroen en daar net boven zie je vlinders en hoor je bijtjes zoemen.


Hier hield ik pauze zodat ik een kommetje water kon geven aan Zoë en ik van mijn kopje koffie kon genieten.

Daarna ging de wandeling verder en zag ik hier en daar wat plukken wol aan takken hangen en kort daarop een weide met schapen waar de schaapherder zijn dieren verzorgde, de hoefjes werden mooi bij geknipt. 

Onderweg plukte ik her en der wat schapenwol, is een goed middel om in je wandelschoenen te steken om blaren te voorkomen.

Al een hele tijd achtervolgt mij het geroep van een koekoek en plots, ja plots zie ik de koekoek J

Iets verderop nam ik een pauze gewoon om te luisteren naar het orkest van de natuur.

“Geniet eventjes mee zou ik zeggen J

Door het vochtige gebied van de Abeekvallei vindt je hier heel wat fauna en flora en heb vandaag dan ook heel wat kunnen bewonderen zoals:

- Vrolijke voorjaarsvlinders met opvallende kleuren van geaderd koolwitje, dagpauwoog, oranje stipje en citroenje

- Kruiden: voor vele zijn dit onkruiden terwijl het eerder kruiden zijn zoals: valse salie, watermunt, look zonder  look, postelein, stinkende gouwe, zevenblad en nog zoveel dat ik tijdens deze wandeling tegen kwam

- Vogels: de krijsende Vlaamse gaai, koekoek, roodborstje en overvliegende eenden.

- Ook heel wat insecten heb ik mogen ontmoeten zoals de Smarachtlangsprietmot, roodgatje (bij), aardhommel, buathra-laborator is eigenlijk familie van de sluipwesp en ook de rouwvlieg dat eigenlijk een muggensoort is.

Zo, hier ga ik het bij laten, want over deze wandeling kan ik echt blijven vertellen en daarom noem ik deze echt een vruchtbare wandeling.

Voor wie graag verder wil genieten kan nog heel wat foto's bekijken via album.

Wie graag de tocht wil doen, kan het hier vinden bij route.

 

 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Het verborgen moois van Hornebos

Voorbereiding ST-Truiden naar Oostende

Dag 14: Pittem - Aartrijke