Opoeteren - Niel bij As (etappe 3 Camino (Limburgica))
Bij het vroege ochtendgloren schijnt eindelijk na lange
periode de zon.
Na stormen en regen is het vandaag tijd te profiteren om te
gaan wandelen, want voor de komende dagen zou het weer voor een heel week regen
en rukwinden zijn. Gelukkig niet meer zo hevig als de voorbije 4 weken wanneer
er honderd per uur gemeten werd.
Samen met Mieke en Jerry is het ons derde Belgisch traject
van camino Limburgica en starten we te Opoeteren, maar eerst zetten we de fiets
af te As.
Eventjes werd er gedacht dat we in de Ardennen zaten, we
starten dan ook met een kuitenbijter. Als je dan aan de top van een heuvel of
berg bent, dan krijg je toch steeds een mooie beloning. Zo krijg je steeds
prachtige panorama zichten .
Lucht is gekleurd met blauwtinten en witte wolken terwijl
verschillende soorten vogels weer van zich laten horen met hun symfonieën.
Groeiende stengels, ontluikende bladeren, de eerste voorjaarsbloemen met een
innerlijke en uiterlijke schoonheid laat ons weten dat de natuur stilaan
ontwaakt uit de winterslaap.
Na wat klimmen en dalen aan de westkant van de armenbos,
komen we als eerste de Sjouwekapel tegen, deze is gebouwd in 1904 door J. Gerits.
J.gerits had als
bijnaam de Witte van Sjouwe, hiermee is het Sjouwekapel genaamd. Het is rechthoekig
gebouw van één travee met driezijdige sluiting, onder zadeldak uit kunstleien,
nu weinig van te zien aangezien het afgedekt is met een zeil. De voorgevel is
een trapgevel, afgelijnd met vlakke baksteenpilasters. Dropmotief onder de
dakrand in de zijgevels. Een spitsboogvenster in elke zijgevel.
Spitsboogportaal in een geprofileerde omlijsting van gesinterde baksteen.
Rechthoekige deur met het oorspronkelijk houtwerk met tralies. Erboven een
hardstenen gevelsteen met opschrift: O.-L.-Vrouw van Gedurigen Bijstand.
Aan kruising fabrieksweg en de driepaalweg zien we het blauw
logo van de compostela, wij weer heel content J
Kort daarop een wat kleiner wegkapelletje “Hilvenkapel”, deze
is in 1955 gebouwde door de familie Hilven destijds gebouwd “uit dank dat de
familie tijdens de oorlog gespaard was gebleven van honger en geweld” en werd in 2010 gerestaureerd. In het kapelletje
kon je het volgende opschrift lezen “Met Jezus in je rug, kom je steeds
behouden terug.”
Ter
hoogte van Indian Jewels Stable hielden
we pauze, hier dachten we rustig te kunnen genieten van de rond
flatterende/fluitende meesjes en vinken. Het
was echter van korte duur L ,
één van mijn honden was opgejaagd door coureurs waardoor hij heel schel bleef blaffen.
Tja,
we zijn blijkbaar aan een heel druk fietsknooppunt. Vanaf hier, langs de fietssnelweg nummer F75 betreden we het “Nationaal Park Hoge
Kempen”. Bestaat uit bijna zesduizend hectare aaneengesloten natuurgebied
uitgestrekt over een zestal dorpen.Langs een onverharde weg die parallel met de fietssnelweg liep, konden we noch met een gerust hart verder wandelen zonder dat we omver gereden werden door coureurs en de mountainbikers.
Er was een moment dat Mieke en Jerry samen naar de grond aan
het staren waren, als ik wat dichter bij kwam dan lieten ze poot afdrukken
zien. De pootafdruk van de grootste hond die met ons mee wandelt “Zoë” kon wel
drie keer in die grote afdruk. Jerry zegde dat het wel afdrukken van een wolf
zou kunnen zijn. Daarop had ik wel wat twijfels, want het kunnen ook afdrukken
zijn van een Deense dog of Bulmastif.
Uiteindelijk moeten we toch weer een stukje over de F75 wandelen
en zie in de verte het station van As(ch) , hoe dichterbij men kwam hoe meer je
aanvoelde dat het een rijke geschiedenis heeft.
Dit is het oudste station van
Limburg (1878), het vervulde vorige eeuw een belangrijke economische functie
voor de nu verlaten zinkfabriek in Rotem en natuurlijk als kolenspoor. De
laatste reizigerstrein reed hier in 1959 en enkele jaren later was ook de
laatste goederentrein aan de beurt.
Vandaag is het mij uiteindelijk gelukt om een uitkijktoren
te trotseren, deze was niet gesloten en is dan ook voor iedereen toegankelijk
met zijn 130 treden. Deze toren is 31 meter hoog en vanaf de 25 meter hoogte
kan je de horizon afspeuren naar de terrils van Eisden, Winterslag en
Waterschei. Deze toren is een replica
van de boortoren waarmee André Dumont in de nacht van 1 op 2 augustus 1901 de
eerste steenkool in Limburg ontdekte.
Niet enkel vanuit de hoogte maar ook als spoorloper kon men
genieten van de oude wagons. Het zou hier ook wel fijn zijn voor mijn
kleinkinderen. Met het minispoor en de wagons zouden ze een heel stuk kunnen mee rijden door het bos.
Als ze nog eens op bezoek zijn, zal oma Tanja met hen er is naar toe gaan J
Bijna aan het eind van dit traject komen we nog een
herdenkingsmonument tegen van Penry Guy hij was een RAF-plioot die neerstortte
tijdens een missie met zijn Lancaster-bommenwerper, zes andere bemanningsleden
konden ontsnappen met hun parachute. De jongeman was 22 en had naar verluidt
helblauwe ogen, op 22 juni 1944 werd de gecrashte piloot gevonden door een
vrouw afkomstig van Hasselt. Zij zou geregeld telkens in november bloemen
neergelegd hebben. Zij werkte tijdens de oorlog als melkmeisje in As.
We wandelen onze laatste meters voor vandaag naar
Sint-Theresiakerk, daar waar de fiets staat om onze wagen te halen, vandaag was
ik aan de beurt om te fietsen.
Bij het schrijven van deze tekst en wat opzoeking heb ik
gemerkt dat we een belangrijk stuk gemist hebben, dit is de Lourdes grot van
As. Dit wil dan zeggen dat we etappe 4 niet hier gaan starten maar op zo’n twee
kilometers terug.
Het afgelegde traject vind u hier.
U kan hier de volledige fotoreportage bekijken.
Voor het verslag van Mieke klik je hier.
(De volgende wandeling zal zijn na dat één van onze hoogzwangere hond bevallen is.
dit is uitgerekend voor komende dagen)
Reacties
Een reactie posten